Aan de slag met conversie optimalisatie

Een goed lopende webshop heeft een gemiddeld conversiepercentage van 5%. Dit betekent dat van de 100 bezoekers op de website, 5 bezoekers ook daadwerkelijk een conversie realiseren. Dit zijn zeer goede cijfers voor een webshop, maar zo een conversie percentage haal je niet zomaar. Veel webshops hebben zelfs problemen om een conversiepercentage hoger dan 1% te behalen. Heeft jouw webshop een conversiepercentage lager dan 1%, dan is het zeer verstandig om aan de slag te gaan met conversie optimalisatie. Door optimalisaties uit te voeren, wordt een conversiepercentage van 2% makkelijk haalbaar. Dit betekent direct een toename van 100% in de online omzet.

Een goed lopende e-commerce business moet altijd bezig zijn met conversie optimalisatie.  Als ondernemer is het belangrijk om jezelf telkens af te vragen hoe je het conversiepercentage kan verbeteren en wat hier voor nodig is. Zo zijn veel bedrijven bezig met Google Ads en social media advertising, maar ligt het conversiepercentage toch lager dan gehoopt. Er is genoeg verkeer, maar het verkeer converteert te weinig of de gemiddelde orderwaarde ligt te laag. Ga aan de slag met conversie optimalisatie om te zorgen dat meer bezoekers ook daadwerkelijk converteren op jouw website.

Data

Voor conversie optimalisatie is het belangrijk om genoeg data inzichtelijk te hebben. Je moet weten hoeveel bezoekers je hebt gehad, hoeveel hiervan geconverteerd hebben, maar ook hoeveel pagina’s deze bezoekers hebben gezocht, welke pagina’s worden bekeken en op welke pagina de website vaak verlaten wordt. Alleen door data kan duidelijk worden waar de verbeterpunten liggen. Het is dan ook belangrijk om een analyse te maken om zo inzichtelijk te hebben op welke punten de website lager scoort dan gemiddeld. Kijk ook  naar de zoekopdrachten van klanten en welke producten het meest verkocht worden en welke juist niet. Misschien zijn deze producten niet goed vindbaar of is het belangrijk om producten die goed verkocht worden, juist nog beter te promoten. Meten is weten en alleen hiermee kun je stappen zetten.

A/B testen

Met de inzichtelijke data kun je gaan testen. Dit doe je door middel van A/B testing. Geef de bezoekers twee verschillende variaties van een webpagina die voorheen voor een hoog bouncepercentage zorgde. Kijk wat de resultaten hiervan zijn en bepaal vervolgens welke pagina het meest succesvol is. Test bijvoorbeeld ook met verschillende homepages met andere uitgelichte producten erop en kijk wat dat doet.

Mouse tracking

Ook mouse tracking is een perfecte tool om te zien waar bezoekers tegenaan lopen op de website. Met mouse tracking kun je precies zien hoe een klant door de website navigeert en geeft je een duidelijk inzicht in gebruikersgedrag. Door deze activiteiten te analyseren kan bepaald worden welke punten van de website verbeterd moeten worden om de bezoekers het meer naar hun zin te maken en uiteindelijk een conversie gaan realiseren.

Als ondernemer met een webshop is het dus altijd belangrijk om na te denken over conversie optimalisatie. Voor webshops die nog niet goed lopen is het een noodzaak, maar ook voor webshops die al veel conversies realiseren. Conversie optimalisatie is een blijvend proces en er kan altijd wel íets beter om tot een optimaal resultaat te komen. Ook blijft de online wereld een wereld waarin snel veranderingen optreden. Blijf daarom altijd verbeteren en optimaliseren.

Wil je aan de slag met conversie optimalisatie voor jouw webshop? Neem eens contact met ons op en hoor wat wij voor jou kunnen betekenen.

 

Leave a Comment