Meerdere domeinen voor 1 website

Onze klanten vragen ons regelmatig meerdere domeinen te registreren voor 1 website. Dit is vaak vanuit SEO oogpunt, maar werkt dat eigenlijk wel? In dit artikel gaan we daar dieper op in.

U heeft een website over een bepaald onderwerp. Laten we er in dit geval even vanuit gaan dat het gaat om schoenenwinkel Janssen die producten ook verkoopt op een bijbehorende webshop. De eigenaar heeft daarom het domein www.janssenschoenen.nl geregistreerd. De website moet geoptimaliseerd gaan worden voor zoekmachines. De vraag rijst of het dan zin heeft om bijvoorbeeld ook de domeinen janssenschoenen.com, .eu en .be te registreren en deze door te linken naar het hoofddomein.

Het antwoord is heel simpel. Google heeft hier geen enkele boodschap aan. De domeinen worden allemaal gezien als aparte website en daarom ook zo geïndexeerd. Het registreren van domeinnamen die in lijn liggen met het hoofddomein heeft alleen zin als u voor alle domeinen een eigen website bouwt en hiervoor SEO uitvoert. Het voordeel wat u daarmee kunt bereiken is dat u kunt verwijzen naar het hoofddomein, daardoor heeft u meer kans bezoekers te vangen op uw netwerk van websites die allemaal leiden naar het hoofddomein.

10 domeinen registreren voor SEO? Niet doen dus…Tenzij u zeer veel tijd over heeft en 10 websites kan onderhouden, of u een team van marketingmensen achter u heeft staan die dit voor u kunnen doen.

 

Waarom dan wel meerdere domeinen registreren?

Het is nu duidelijk dat het u geen betere plek oplevert in Google. Toch zijn er wel situaties denkbaar waarin u in het bezit wilt zijn van meerdere domeinen of een domeinnaam met meerdere extensies. Denk hierbij aan de volgende zaken:

Merkbescherming

Domeinnamen zijn in Nederland vrij te registreren, ze vallen dus niet onder het merkenrecht. Wanneer u heeft betaald voor een merkregistratie van bijvoorbeeld uw bedrijfsnaam, dan wilt u voorkomen dat anderen een domein registreren met uw merknaam erin. Hiermee zou verwarring of zelfs imagoschade kunnen optreden.

Dit kunt u voorkomen door meerdere domeinen of meerdere extensies van uw domein te registreren. U kunt ook een stap verder gaan en alle domeinen die uw merknaam bevatten of waaruit uw merknaam kan worden afgeleid registreren.

 

Uw website in meerdere talen

Als u bezoekers uit verschillende landen wilt bedienen met uw website kan het nuttig zijn om buitenlandse domeinextensies te registreren. U kunt deze dan gemakkelijk doorverwijzen naar uw website in de betreffende taal. Zo kunt u bijvoorbeeld uw .com domein als hoofddomein gebruiken en hiernaast een .nl, .fr, en .de domein registreren.

Vervolgens verwijst u uw .nl domein naar uwdomein.com/nl/, uw .fr domein naam uwdomein.com/fr/, en uw .de domein naar uwdomein.com/de/. Op deze manier hebben de bezoekers uit die landen die uw website direct benaderen een vertrouwd gevoel. Daarnaast is het voor hen gemakkelijker om uw domeinnaam te onthouden omdat ze gewend zijn deze extensie te gebruiken voor dat land. Net zoals wij er vanuit gaan dat de meeste nederlandse websites zullen eindigen op .nl.

 

“Lucky Shots”

Dan is er natuurlijk nog de mogelijkheid voor, zoals wij ze noemen “Lucky Shots”. Om deze term te verduidelijken gaan we even terug naar het voorbeeld van Schoenenwinkel Janssen.  Stel dat de eigenaar van schoenenwinkel Janssen de mogelijkheid heeft om naast het hoofddomein: janssenschoenen.com ook het domein schoenen.com en/of schoenen.nl te registreren.

Een potentiële klant die op zoek is naar schoenen kan dan de domeinnaam www.schoenen.nl intypen in de adresbalk. Omdat dit domein wordt doorverwezen naar Schoenenwinkel Janssen is de kans dat het bezoek een conversie genereert aanwezig. De bezoeker is op zoek naar schoenen en gokt dat deze te vinden zijn op schoenen.nl. Als dit blijkt te kloppen zal deze persoon in ieder geval het aanbod gaan bekijken. Zo heeft Schoenenwinkel Janssen door het registreren van dit domein het “Lucky Shot” van deze bezoeker afgevangen en doorverwezen naar hun website.

Helaas zal dit maar sporadisch effect hebben omdat ongeveer 70% van alle internetgebruikers een zoekmachine als Google zal gebruiken om te vinden wat hij zoekt op internet.

 

Heeft u ook een website en meerdere domeinnamen? Kijk dan een kritisch welke dit zijn en bepaal aan de hand van dit artikel of u ze wel of niet moet aanhouden in de toekomst. Door het laten vervallen van ongebruikte domeinnamen kunt u jaarlijks kosten besparen!

Wilt u een vrijblijvend advies over wat te doen met uw domeinen?

Neem contact met ons op ->

Leave a Comment