Meerdere domeinen voor 1 website

Onze klanten vragen ons regelmatig meerdere domeinen te registreren voor 1 website. Dit is vaak vanuit SEO oogpunt, maar werkt dat eigenlijk wel? In dit artikel gaan we daar dieper op in.

U heeft een website over een bepaald onderwerp. Laten we er in dit geval even vanuit gaan dat het gaat om schoenenwinkel Janssen die producten ook verkoopt op een bijbehorende webshop. De eigenaar heeft daarom het domein www.janssenschoenen.nl geregistreerd. De website moet geoptimaliseerd gaan worden voor zoekmachines. De vraag rijst of het dan zin heeft om bijvoorbeeld ook de domeinen janssenschoenen.com, .eu en .be te registreren en deze door te linken naar het hoofddomein.

Het antwoord is heel simpel. Google heeft hier geen enkele boodschap aan. De domeinen worden allemaal gezien als aparte website en daarom ook zo geïndexeerd. Het registreren van domeinnamen die in lijn liggen met het hoofddomein heeft alleen zin als u voor alle domeinen een eigen website bouwt en hiervoor SEO uitvoert. Het voordeel wat u daarmee kunt bereiken is dat u kunt verwijzen naar het hoofddomein, daardoor heeft u meer kans bezoekers te vangen op uw netwerk van websites die allemaal leiden naar het hoofddomein.

10 domeinen registreren voor SEO? Niet doen dus…Tenzij u zeer veel tijd over heeft en 10 websites kan onderhouden, of u een team van marketingmensen achter u heeft staan die dit voor u kunnen doen.

 

Waarom dan wel meerdere domeinen registreren?

Het is nu duidelijk dat het u geen betere plek oplevert in Google. Toch zijn er wel situaties denkbaar waarin u in het bezit wilt zijn van meerdere domeinen of een domeinnaam met meerdere extensies. Denk hierbij aan de volgende zaken:

Merkbescherming

Domeinnamen zijn in Nederland vrij te registreren, ze vallen dus niet onder het merkenrecht. Wanneer u heeft betaald voor een merkregistratie van bijvoorbeeld uw bedrijfsnaam, dan wilt u voorkomen dat anderen een domein registreren met uw merknaam erin. Hiermee zou verwarring of zelfs imagoschade kunnen optreden.

Dit kunt u voorkomen door meerdere domeinen of meerdere extensies van uw domein te registreren. U kunt ook een stap verder gaan en alle domeinen die uw merknaam bevatten of waaruit uw merknaam kan worden afgeleid registreren.

 

Uw website in meerdere talen

Als u bezoekers uit verschillende landen wilt bedienen met uw website kan het nuttig zijn om buitenlandse domeinextensies te registreren. U kunt deze dan gemakkelijk doorverwijzen naar uw website in de betreffende taal. Zo kunt u bijvoorbeeld uw .com domein als hoofddomein gebruiken en hiernaast een .nl, .fr, en .de domein registreren.

Vervolgens verwijst u uw .nl domein naar uwdomein.com/nl/, uw .fr domein naam uwdomein.com/fr/, en uw .de domein naar uwdomein.com/de/. Op deze manier hebben de bezoekers uit die landen die uw website direct benaderen een vertrouwd gevoel. Daarnaast is het voor hen gemakkelijker om uw domeinnaam te onthouden omdat ze gewend zijn deze extensie te gebruiken voor dat land. Net zoals wij er vanuit gaan dat de meeste nederlandse websites zullen eindigen op .nl.

 

“Lucky Shots”

Dan is er natuurlijk nog de mogelijkheid voor, zoals wij ze noemen “Lucky Shots”. Om deze term te verduidelijken gaan we even terug naar het voorbeeld van Schoenenwinkel Janssen.  Stel dat de eigenaar van schoenenwinkel Janssen de mogelijkheid heeft om naast het hoofddomein: janssenschoenen.com ook het domein schoenen.com en/of schoenen.nl te registreren.

Een potentiële klant die op zoek is naar schoenen kan dan de domeinnaam www.schoenen.nl intypen in de adresbalk. Omdat dit domein wordt doorverwezen naar Schoenenwinkel Janssen is de kans dat het bezoek een conversie genereert aanwezig. De bezoeker is op zoek naar schoenen en gokt dat deze te vinden zijn op schoenen.nl. Als dit blijkt te kloppen zal deze persoon in ieder geval het aanbod gaan bekijken. Zo heeft Schoenenwinkel Janssen door het registreren van dit domein het “Lucky Shot” van deze bezoeker afgevangen en doorverwezen naar hun website.

Helaas zal dit maar sporadisch effect hebben omdat ongeveer 70% van alle internetgebruikers een zoekmachine als Google zal gebruiken om te vinden wat hij zoekt op internet.

 

Heeft u ook een website en meerdere domeinnamen? Kijk dan een kritisch welke dit zijn en bepaal aan de hand van dit artikel of u ze wel of niet moet aanhouden in de toekomst. Door het laten vervallen van ongebruikte domeinnamen kunt u jaarlijks kosten besparen!

Wilt u een vrijblijvend advies over wat te doen met uw domeinen?

Neem contact met ons op ->

Showing 2 comments
  • anthony
    Beantwoorden

    Geachte Heer/Mevrouw,

    na het lezen van uw artikel had ik toch nog een vraag.

    ik wil een autoonderdelen webshop (multi language) oprichten die offline actief is in Nederland en England . (in een later stadia ook de wereldmarkt met een .com extensie)
    wil ik in beide landen het meeste uit mijn SEO halen is het dan het beste om voor beide domeinen apart SEO op te zetten (op de .nl en .co.uk extensties).
    en is het mogelijk om via een webwinkelsoftware 1 voorraadbeheersysteem te hebben voor 2/3 verschillende domeinen ?

    stel ik zou het verwijs systeem gebruiken wat jullie hierboven uitleggen .com/nl waarbij .com de hoofdextensie is, heeft dit weer nadelen betreft de SEO voor de .nl markt ?

    • i.dejong
      Beantwoorden

      Beste Anthony,

      In het geval van een multi language zoals je uitlegt zouden wij adviseren om de website in te richten met content voor elke specifieke taal. NL/EN en gebruik te maken van een .nl en een .co.uk of .uk tegenwoordig. De zoekwoorden voor de Nederlandse en Engelse markt zullen voor een groot deel verschillend zijn. Een deel zal wellicht een overlap hebben.

      Vervolgens zul je voor zowel de Nederlandse als de engelse markt apart SEO / SEA activiteiten moeten gaan doen op beide domeinen. een .uk domein met engelse content zal automatisch beter ranken op een engels keyword dan een .nl domein. Hier is dus geen sprake van roofbouw.
      Zelfs voor een overlappend keyword, zoals in jouw markt bijvoorbeeld “turbo” zal je .uk of co.uk domein met engelse content automatisch beter ranken dan het Nederlandse domein met hetzelfde focus keyword.

      Voor voorraadbeheer kun je bij verschillende e-commerce platformen terecht. De platformen die multisite ondersteunen zoals magento, shopware, shopify etc. zullen meerdere domeinen met dezelfde voorraad kunnen beheren. Met WordPress kan het ook, hiervoor zijn plugins beschikbaar maar het werkt niet ideaal.
      Als je een extern voorraadbeheer systeem wilt gebruiken kun je eens kijken naar Picqer, deze koppelt met alle bekende e-commerce platformen en beheert je voorraad buiten je webshop. Via een koppeling worden orders en voorraad gesynchroniseerd van en naar je webshop.

      Als je meer wilt weten, bel ons gerust eens op voor advies!

Leave a Comment