Hoe haal je meer resultaat uit een webshop?
De groothandel van Joost bestaat al enkele jaren, en groeide elk jaar in omzet en resultaat. Maar sinds vorig jaar is de groei zelfs negatief uitgevallen. Krimp dus. Dat baarde Joost zorgen, vooral omdat hij er geen vinger achter kreeg waarom. Het aantal orders bleef ongeveer gelijk, en hij kreeg er zelfs enkele nieuwe klanten bij. Maar de totale omzet daalde, en ook het resultaat werd minder. Terwijl de kosten wel stegen ten opzicht van vorig jaar. De website/webshop wordt ongeveer evenveel bezocht. Het aantal web-orders steeg iets, maar de totale waarde daalde. Toen Joost dit had ontdekt, besloot hij hulp te vragen.
Hulp van Fairweb
Een bevriende ondernemer bracht Joost in contact met Fairweb. Zij maakten eerst een analyse van de huidige situatie. Daaruit kwam naar voren dat er verschillende issues tegelijk speelden. Fairweb maakte vervolgens een plan van aanpak, per issue. Joost wilde niet alle issues tegelijk aanpakken, maar stap voor stap. Deze pragmatische aanpak zorgt voor een geleidelijke verbeteringen, terwijl het grote einddoel duidelijk in beeld blijft.
Het begin
Het eerste project betrof het in kaart brengen van kosten en opbrengsten per product/productgroep. Er bleken namelijk artikelen te worden verkocht die niets bijdroegen aan het bedrijfsresultaat. Er waren ook artikelen die nauwelijks werden verkocht, omdat deze voor een te hoge prijs werden aangeboden. Door aanpassingen in verschillende tarieven door te voeren, werd dit issue opgelost. Elk artikel en elke order heeft nu een gezonde marge.
Het vervolg
De webshop is het belangrijkste verkoopkanaal voor de groothandel van Joost. Maar uit de analyse van Fairweb bleek dat hij niet goed werd gevonden. En de Google Ads campagnes scoorde relatief slecht. Hier moest echt een groot onderhoud gepleegd worden. Fairweb heeft zoekmachine optimalisatie toegepast, en de Google Ads campagnes vervangen volgens de laatste inzichten. Het aantal website bezoekers nam vrijwel direct toe.
Ten slotte
Vervolgens heeft Fairweb gekeken naar de interne processen. Want Joost wilde meer orders verwerken met dezelfde mensen. Hiervoor heeft Fairweb de API-koppeling uitgebreid tussen de webshop en het administratiesysteem Exact Online. Het resultaat is een grotere mate van hergebruik van data, en dus een hogere efficiëntie. De huidige medewerkers kunnen hierdoor de grotere stroom orders eenvoudig aan.
Het resultaat
Het hele project duurde tien maanden, en de resultaten zijn enorm: de omzet steeg met 24%, en het bedrijfsresultaat met ruim 18%.
Meer info
Wilt u meer weten over de dienstverlening van Fairweb, en wat wij voor uw onderneming kunnen betekenen op het gebied van Marketing, IT en advies? Neem dan contact met ons op, via 010-4293110, of vul onderstaand formulier in. Dan nemen wij contact met u op.