Uw website onderhouden, zelf doen of uitbesteden?

U heeft net een prachtige website laten ontwikkelen voor uzelf, uw bedrijf of organisatie. U bent uiterst tevreden en kunt er weer voor een tijdje tegenaan op web gebied. Maar wat nu?

Heel mooi natuurlijk, zo’n frisse website maar dat moet ook in de toekomst zo blijven. Er zal een keuze gemaakt moeten worden, het staat namelijk vast dat de website onderhouden moet gaan worden. Maar hoe gaat u dit aanpakken? U kunt het zelf doen, of iemand in uw bedrijf aanstellen voor deze taak, maar u kunt er ook voor kiezen een externe partij in te huren om uw website te onderhouden.

Om een goede keuze te kunnen maken met betrekking tot het onderhouden van uw website zult u een aantal zaken in acht moeten nemen:

Welk doel wilt u bereiken met uw website

Wanneer uw website slechts een informatieve functie heeft zal deze minder onderhoud vereisen dan bijvoorbeeld een webwinkel. Misschien volstaat het om periodiek eens te controleren of alles nog naar behoren werkt en eventueel updates uit te voeren om te voldoen aan nieuwe technieken. Het kan ook zijn dat uw website de grootste bron van inkomsten is en u daarom veel tijd en geld wilt spenderen aan het beheer hiervan. Dan kunt u denken aan updates als nieuwsberichten, beheer van sociale media, klantondersteuning via de website en het toevoegen van nieuwe pagina’s of producten.

 

Hoe groot is uw budget

Natuurlijk speelt geld altijd een rol. Dit kan zijn in de vorm van tijd, die u anders kan gebruiken dan om uw website te onderhouden. Of in de vorm van een interne medewerker die moet worden opgeleid en per uur moet worden betaald voor deze taak. Uiteraard geldt hetzelfde voor het inhuren van een bedrijf voor het onderhoud van uw website. Deze diensten zullen ook betaald moeten worden.

 

Wat levert het op?

Als u geld verdient met uw website. Omdat het grootste deel van uw klanten via deze weg komt, kunt u gemakkelijk de kosten afwegen tegen de opbrengsten. Maar vaak blijkt dat u hiervan geen duidelijk beeld heeft omdat u niet beschikt over voldoende informatie, of omdat uw website niet direct het doel heeft om uw omzet te verhogen.  In dat geval kan een externe partij uitkomst bieden omdat zij de kennis hebben om deze informatie voor u te verzamelen en daarmee uw website wel als omzetverhogend middel in te zetten.

 

Moet mijn website wel onderhouden worden?

Deze vraag hoeft u uzelf eigenlijk niet te stellen. Het antwoord is namelijk in alle gevallen JA. Elke website heeft onderhoud nodig, alleen de mate is hierin van belang. Maar een website die niet onderhouden wordt heeft geen toegevoegde waarde, sterker nog…het kan zelfs afbraak doen aan uw imago. Een niet onderhouden website hebben kan worden vergeleken met het ontvangen van uw klanten in een kraakpand. Hoe groot is de kans dat u zaken wilt doen met een bedrijf dat opereert vanuit een kraakpand? Juist…. nihil dus.

 

Kortom, uw website onderhouden is een must. Hoe u het doet, en hoevaak hangt sterk af van bovenstaande zaken. Overweeg dus uw opties en neem een wijs besluit. Komt u er zelf niet uit? Neem dan gerust eens contact met ons op voor een vrijblijvend advies. Bekijk ook onze onderhoudspakketten.

 

 

Leave a Comment