Marketing

Hoe maak je een marketingplan?

Hoe kunnen we u helpen?

Acht tips voor een beter marketingplan

Elk commerciële beslissing die binnen een bedrijf wordt genomen, is gebaseerd op het marketingplan. Toch? Vaak zien we dat een marketingplan alleen in het hoofd van de directeur/eigenaar zit, of helemaal ontbreekt. Maar ook als er wel een marketingplan is, is deze vaak achterhaald door de werkelijkheid. Als deze situatie je bekend voorkomt, lees dan onze acht tips voor een beter marketingplan.

Tip 1: maak een marketingplan! Het is een open deur, maar een plan is noodzakelijk om koers te houden naar je doel. Je kunt wel afwijken van je plan, maar hou wel je doel in zicht. Daarbij komt, als je een commerciële keuze moet maken, is dat makkelijker als je weet welk marketingdoel je nastreeft. Voegt deze beslissing iets toe aan het realiseren van je doelen?

Tip 2: hou je marketingplan beknopt! Een mooi geformuleerd en vormgegeven marketingplan, met heel veel bijlages, grafieken, en toelichtingen is heel mooi. Maar een marketingplan hoeft maar een paar onderwerpen te bevatten: Huidige marktsituatie, klant analyse, SWAT analyse, marketingstrategie, marketingdoelen, Marketingprogramma (acties), en een plan van aanpak. Het gaat om de inhoud, niet om de verpakking.

Tip 3: zorg voor feiten! De inhoud is het allerbelangrijkste. Zorg dat je bij je analyse alleen feiten gebruikt. Dus zorg dat je voor elk feit een onderbouwing hebt. Zoek naar informatie uit betrouwbare en openbare bronnen. Want als je je plan baseert op onjuiste informatie, zul je ook verkeerde keuzes maken.

Tip 4: Maak keuzes! Als je een goede SWAT-analyse hebt gemaakt, komen vanzelf punten naar boven die om aandacht vragen. Vraag jezelf af wat prioriteit heeft. Maak keuzes met je verstand en gebaseerd op feiten. Niet met je hart.

Tip 5: Kies een strategie, en hou je daaraan! Zodra je een strategie hebt gekozen, gebaseerd op feiten in je analyse, kun je je marketingmix gaan invullen. Zorg ervoor dat elk onderdeel, elke keuze, moet bijdragen aan je marketingdoel. Niets ondermijnt je succes meer, dan verschillende activiteiten op andere strategieën te baseren.

Tip 6: Sluit af met een lijst met actiepunten (Plan van aanpak). Met deze lijst kun je namelijk aan de slag. Elke activiteit draagt bij aan het succes van je onderneming, dus wat houdt je tegen?

Tip 7: Voer je plan uit! Te vaak blijft een goed plan in de la liggen, en gaan we weer over tot de orde van de dag. Plan in je agenda tijd in om actiepunten ook daadwerkelijk op te pakken. Of besteed sommige actiepunten uit! Uiteindelijk kan dat wel eens efficiënter zijn?

Tip 8: Vraag hulp! Ben je echt kritisch naar jezelf? Zijn jouw feiten wel echte feiten, of stiekem toch slechts meningen? Het is altijd een goed idee om je plan te laten reviewen door iemand anders. Bel Fairweb, en we gaan er eens goed voor zitten.

Hoe vullen we deze belofte in?

  • Samenwerken doen we vaak op locatie van de opdrachtgever
  • We houden van een pragmatische aanpak
  • We regelen alles, alleen resultaat telt

Voordelen voor u:

  • 1 vast contactpersoon die uw situatie kent
  • 1-op-1 Full service dienstverlening
  • 1 gezamenlijk doel
  • Resultaat!

Zin in koffie en een goed gesprek?
Bel ons: 010 – 429 31 10

Direct Contact

Vragen of opmerkingen? Laat het ons weten!

Not readable? Change text. captcha txt