Woocommerce webshop: hoeveel producten kan het aan?

Pasgeleden kwam in mijn netwerk op LinkedIn deze vraag voorbij:

 

“heeft iemand ervaring met succesvolle implementatie van WooCommerce webshops met meer dan 30.000 producten en 3000-5000 orders per maand.”

 

Bij het lezen van de reacties leek het of Mark Rutte zojuist hogere belastingtarieven bekendgemaakt had. Er was alleen maar negativiteit waarbij WordPress en Woocommerce volledig werden afgebrand.

Uitspraken als “Het is traag”, “Woocommerce is niet veilig” “Je gaat toch ook niet met het hele gezin op vakantie met een Toyota Aygo” en “Het is een blogje” zijn voorbijgekomen. Ik was verbaasd over de negativiteit, omdat mijn ervaringen met WordPress en Woocommerce op die schaal anders zijn.

De uitspraken in de comments zijn natuurlijk niet allemaal op lucht gebaseerd, maar toch is de realiteit in mijn beeld anders. Om dat te verduidelijken duiken we even in de geschiedenis.

 

Historie van WordPress en WooCommerce

14 jaar geleden begon WordPress als systeem voor het gemakkelijk schrijven en publiceren van nieuwsberichten op internet, blogs dus. Dit werd door de community zo goed ontvangen dat er snel veel mensen gebruik van gingen maken. Dat gaf de mogelijkheid om door te ontwikkelen. Het oprichten van de WordPress foundation in 2006 zorgde ervoor dat dit open source project zou blijven voortbestaan en niet afhing van het bestaan van 1 bepaald bedrijf of 1 groep ontwikkelaars. In de volgende jaren zou steeds meer functionaliteit worden toegevoegd wat WordPress zou doen uitgroeien tot wat het vandaag de dag is. Een volwaardig Content Management Systeem.

WooCommerce is een E-Commerce plugin voor het populaire WordPress CMS  (Dus geen blogje), tevens ontwikkeld door Automattic, het bedrijf dat ooit de eerste versie van WordPress ontwikkelde.  De eerste versie van WooCommerce stamt uit 2008. Met deze plugin was het mogelijk om op je WordPress website een simpele webwinkel te draaien. Het gebruiksgemak van het CMS in combinatie met de features van een e-commerce systeem.

Uiteraard hebben ze in de loop der jaren bij WooCommerce (Automattic) ook niet stilgezeten. Die plugin is inmiddels doorontwikkeld tot een e-commerce plugin die zich qua functionaliteit kan meten met Magento, PrestaShop, OScommerce en OpenCart. Qua gebruiksgemak kunnen we stellen dat WooCommerce alle eerder genoemde platforms voorbijstreeft.

 

Maar hoeveel producten kunnen er nou in WooCommerce?

Ik begrijp dat dit een prangende vraag is voor ondernemers die een (nieuwe) webshop gaan (laten) bouwen. Je wilt je personeel natuurlijk verrassen met het geweldige gebruiksgemak van WordPress. Helaas is het niet zo simpel. Er zijn veel factoren waarmee dat samenhangt. Daarnaast is het natuurlijk ook verschillend watvoor eisen je stelt en wat het budget is.

We praten uiteindelijk over de snelheid van je website. Die moet acceptabel zijn voor de bezoeker met het aantal producten dat je wilt verkopen. Als de gebruikerservaring goed is, zal je website converteren en praat je over een succesvolle implementatie.

 

WooCommerce zegt letterlijk het volgende op hun website: “Sky is the limit”. In theorie is alles dus mogelijk maar praktisch gezien hangt het af van een aantal factoren. Hieronder de belangrijkste factoren naar orde van grootte:

  • Aantal variaties per product
    Maten: S, M, L, XL en Kleuren: Wit, Blauw, Groen bij t-shirts.
  • Producteigenschappen
    Filters: Maat, Kleur, Afmeting etc.
  • Afbeeldingen per product
    Meer afbeeldingen per product verlengt de laadtijd van pagina’s. Ook de grootte van de afbeeldingen en de optimalisatie van het laden van afbeeldingen speelt mee
  • Aantal categorieen
    Als een product in meerdere categorieën voorkomt wordt de hoeveelheid opgehaalde data groter.
  • Producten per categorie
    Als erveel producten in een categorie zitten heeft dat invloed op de laadtijd.
  • Aantal bezoekers
    Meer traffic zorgt voor meer queries per tijdseenheid, dat kost snelheid omdat resources gedeeld moeten worden.

 

Hosting

Eigenlijk hoort de factor hosting ook thuis in het bovenstaande rijtje. Toch noem ik hem apart omdat alle factoren uit het rijtje samen bepalend zijn voor de benodigde hosting. Uiteraard is goede en snelle hosting voor elke website van belang, maar WooCommerce heeft specifieke aandacht nodig. De database van WordPress is niet specifiek geoptimaliseerd is voor het opslaan van producten. Dat moet opgevangen worden door de server, er is dus meer rekenkracht nodig.

 

Naast de factoren die invloed hebben op de WooCommerce plugin, is er ook nog het onderliggende CMS. Je hebt naast de Core te maken met extra plug-ins en thema’s die ook de snelheid van je site beïnvloeden. Ook die moeten geoptimaliseerd worden voor snelheid.

 

Conclusie

Een specifiek antwoord in de vorm van een cijfer kunnen we dus niet geven. Er zullen WooCommerce shops zijn met 500 producten die te langzaam zijn om succesvol te converteren. Maar met de juiste configuratie kan je ook 1.000.000 producten huisvesten en een snelle, stabiele webshop hebben.

Het is dus belangrijk om van tevoren het doel en het budget te bepalen. Wat is voor jou, en voor je bezoekers acceptabel, en wegen de kosten op tegen de opbrengsten.

 

Als je wilt weten of jouw toekomstige webshop op WooCommerce kan draaien, vraag het ons dan gewoon. We helpen je graag met advies, implementatie en hosting!

 

Leave a Comment